Δευτέρα, 3 Ιουνίου 2013

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΑ Μ.Μ.Ε


Ξεχάστε ό,τι ξέρατε για τα media: Αυτό είναι το απόλυτο βιβλίο που θα σας μυήσει στα μυστικά των ΜΜΕ [εικόνες]

Ξεχάστε ό,τι ξέρατε για τα media: Αυτό είναι το απόλυτο βιβλίο που θα σας μυήσει στα μυστικά των ΜΜΕ 


Ένα από τα πλέον κορυφαία και διεισδυτικά βιβλία της παγκόσμιας βιβλιογραφίας πάνω στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τη φύση, τη λειτουργία τους, τις χειραγωγικές πρακτικές τους και τον αντίκτυπό τους σε όλες τις όψεις της ανθρώπινης ζωής, έχει κυκλοφορήσει εδώ και αρκετό καιρό, χωρίς να του έχει δοθεί η δέουσα προσοχή, η οποία πραγματικά του αξίζει.
Συγγραφέας του ο «πολύς» Νόρμπερτ Μπολτζ, φιλόσοφος των μέσων, θεωρητικός της επικοινωνίας και σύμβουλος management, ο οποίος στη Γερμανία λογίζεται ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους των τελευταίων τριάντα χρόνων.
Ο Μπολτζ γεννήθηκε στο Λουντβιξχάφεν της Γερμανίας το 1953. Σπούδασε φιλοσοφία, εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα την αισθητική του Αdorno και τη διατριβή επ' υφηγεσία με θέμα «Φιλοσοφικός εξτρεμισμός κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου». Από το 2002 είναι καθηγητής στο Πολυτεχνείο του Βερολίνου, στο τμήμα Γλώσσα και Επικοινωνία. Έχει πλούσιο συγγραφικό έργο και παράλληλα δραστηριοποιείται στον χώρο της επικοινωνίας του μάρκετινγκ και της διαφήμισης.
Στόχος του βιβλίου αυτό που δηλώνει ευθαρσώς ο τίτλος του: «Το αλφαβητάρι των μέσων». Δηλαδή, ένας βαθυστόχαστος, αλλά διεισδυτικός οδηγός, προορισμένος να προσανατολίσει τον αναγνώστη στο πολύπλοκο πληροφορικό σύμπαν των ψηφιακών δικτύων επικοινωνίας, εστιάζοντας στις πιο ουσιώδεις ιστορικές, τεχνολογικές, στρατιωτικές, οικονομικές, πολιτισμικές, κοινωνικές και ψυχολογικές πτυχές τους.
«Όποιος δεν κατανοεί τα νέα μέσα ανήκει στους αναλφάβητους του 21ου αιώνα. Ένα αλφαβητάριο μάς μαθαίνει να διαβάζουμε. Η πεποίθηση ότι ένας τέτοιος αλφαβητισμός είναι αναγκαίος σήμερα είναι ευρύτερα διαδεδομένη. Η προσοχή μας είναι άνισα κατανεμημένη μεταξύ των διάφορων μέσων: στο προσκήνιο βρίσκεται το Ίντερνετ. Η εξέχουσα σημασία του δεν μπορεί όμως να μας παρασύρει να αναγγείλουμε τον θάνατο των κλασικών μαζικών μέσων. Αυτοί οι δύο κόσμοι βρίσκονται σε αμοιβαία εξάρτηση: το Ίντερνετ χρειάζεται τα μαζικά μέσα για να προσελκύσει την προσοχή και τα μαζικά μέσα χρειάζονται το Ίντερνετ για να έρχονται σε επαφή με τις ομάδες-στόχους.
Χρησιμοποιούμε όλοι μας τον όρο "παγκοσμιοποίηση". Παγκοσμιοποίηση σημαίνει απλά: ψηφιοποίηση, κινητοποίηση και δικτύωση της επικοινωνίας. Ο κόσμος της παγκόσμιας επικοινωνίας είναι μια γιγαντιαία επιφάνεια εργασίας, όπου δεν υπάρχουν πια τεχνικώς προνομιούχοι τόποι και όπου όλες οι ιεραρχίες έχουν ισοπεδωθεί. Και τι γίνεται με τους ανθρώπους; Κατανέμονται μέσα στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο σε τέσσερα πεδία της μοίρας, που σχηματίζονται από δύο σταυρωτά ζεύγη αντιθέτων: "φτωχοί έναντι πλουσίων" και "δικτυωμένοι έναντι μη δικτυωμένων".
Όποιος θέλει λοιπόν να προσανατολιστεί μέσα σ' αυτό τον κόσμο πρέπει να κατανοήσει τα μέσα που τον καθορίζουν» [απόσπασμα από το οπισθόφυλλο του βιβλίου].
Όπως έχει σημειώσει σε παλαιότερο άρθρο της στην Καθημερινή η Γιούλη Επτακοίλη, συνοψίζοντας υποδειγματικά το πνεύμα του βιβλίου:
«Γραφικότητες του τύπου το "Ιντερνετ είναι το μηχάνημα του διαβόλου" δεν έχουν θέση στο "Αλφαβητάρι των μέσων" του Γερμανού Νόρμπερτ Μπολτζ. Ο καθηγητής Γλώσσας και Επικοινωνίας στο Πολυτεχνείο του Βερολίνου ξεκινάει από το γεγονός ότι όποιος δεν κατανοεί τα μέσα του 21ου αιώνα είναι αναλφάβητος και εξετάζει τα νέα μέσα με σαφήνεια, υπογραμμίζοντας τις φωτεινές και, κυρίως, τις σκοτεινές πλευρές τους.
Ο Μπολτς, στις πρώτες κιόλας σελίδες του βιβλίου του, επισημαίνει πως "το μέλλον θα δείξει μάλλον ότι η αντίθεση δικτυωμένοι έναντι μη δικτυωμένων είναι πιο ισχυρή από εκείνη μεταξύ φτωχών και πλουσίων. Σύμφωνα με την αρχή της οικονομικής αξίας, το ψηφιακό δίκτυο ενισχύει τις αποκλίσεις: οι άξιοι γίνονται όλο και πιο άξιοι – και οι περιττοί αυξάνονται διαρκώς".
Εξέχουσα, λοιπόν, η σημασία του Ιντερνετ. Προαναγγέλλει τον θάνατο των κλασικών μαζικών μέσων; Οχι, απαντάει ο Μπολτς, κι αυτό γιατί τόσο το Ιντερνετ όσο και τα κλασικά μαζικά μέσα έχουν μια αδυναμία που δεν μπορούν να καταπολεμήσουν και τα κάνει αλληλοεξαρτώμενα. Τα μαζικά μέσα προσελκύουν ομάδες-στόχους από το Ιντερνετ, το οποίο με τη σειρά του χρειάζεται τα μαζικά μέσα για να προσελκύει την προσοχή».
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Σμίλη, σε εγκυρότατη μετάφραση του Λευτέρη Αναγνώστου, υπό την βαρύνουσα επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή φιλοσοφίας των μέσων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Διονύση Καββαθά, και του μεταφραστή/επιμελητή Νίκου Ηλιάδη.
ΠΗΓΗ:http://www.iefimerida.gr/



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου